جستجوی پیشرفته
مرجع طب سنتی خاورمیانه » خواص نوشیدنی ها » دمنوش » فواید چای سبز در چربی سوزی و لاغری

خواص چای سبز و تاثیر آن بر لاغری

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های روی زمین، سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات گوناگون گیاهی است که برای سلامتی مفید هستند. به تازگی، چای سبز به عنوان یک محصول کاهش وزن به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که هر فنجان چای سبز حاوی تقریبا هیچ کالری نبست، چای سبز می تواند سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد و باعث افزایش کارایی بدن شما برای سوختن انرژی شود. تحقیقات نشان داده است که چای سبز حاوی فلاونوئیدها هستند که مسئول افزایش سطح اکسیداسیون چربی و بهبود فعالیت انسولین در بدن شما هستند.

 

ترکیبات زیست‌فعال و شیمیاییِ غیر ضروری در برگ‌های چای سبز در آب حل شده و به نوشیدنی نهایی منتقل می‌شوند. شما با نوشیدن یک فنجان چای سبز، مقدار فراوانی از ترکیبات مفید را دریافت خواهید کرد. معروف‌ترین ترکیب زیست‌فعال موجود در چای سبز، کافئین است. میزان کافئین موجود در یک فنجان چای سبز (۲۴ تا ۴۰ میلی‌گرم) کمتر از کافئین موجود در یک فنجان قهوه (۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم) است. ولی همین مقدار کافئین چای سبز نیز تأثیرات خود را برجای می‌گذارد. کافئین یک محرک شناخته‌شده است که براساس مطالعات مختلف به چربی‌سوزی و بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند.

اما تأثیرات درخشان چای سبز به‌خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی به‌نام «کاتچین‌ها» است. مهم‌ترین کاتچین موجود در چای سبز، اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) نام دارد. این ماده میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

تأثیرات مفید چای سبز هم در نوشیدنی چای سبز و هم در مکمل‌های محتوی عصاره‌ی چای سبز مشاهده شده است. در بیشتر مطالعات از عصاره‌ی چای سبز استفاده شده است.


چای سبز و کمک به تجزیه‌ی سلول‌های چربی

بدن برای سوزاندن چربی ابتدا آن را به سلول‌های چربی تجزیه می‌کند و سپس به جریان خون می فرستد. تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که ترکیب فعال موجود در چای سبز با تقویت کردن تاثیر برخی هورمون های چربی سوزی مانند نوراپی نفرین به این فرآیند سرعت می بخشد. آنتی اکسیدان موجود در چای سبز آنزیمی که موجب شکستن هورمون نوراپی نفرین می شود را کنترل می کند. با کنترل این آنزیم، مقدار هورمون نورآپی نفرین در بدن زیاد می شود درنتیجه آب شدن چربی ها سرعت می گیرد. در نهایت سلول های چربی، چربی بیشتری را تجزیه می کنند تا به جریان خون منتقل شوند و انرژی آنها توسط سلول هایی مانند سلول های عضله مورد استفاده قرار بگیرند.

چای سبز یک دیورتیک طبیعی است، این درمان ایده آل برای مبارزه با مشکلات احتباس مایعات و التهاب کلیه بافت است به همین علت، برخی برآوردها نشان می دهند که مصرف چای سبز به طور مرتب می‌تواند چربی بدن را تا 19 درصد کاهش دهد و درواقع جایگزین مناسبی با نوشیدنی‌های پر کالری محسوب شود.

برچسب بیشتر مکمل های کاهش وزن و چربی سوزی نشانگر وجود چای سبز به عنوان یکی از موادِ به کار رفته در آنها است. دلیل اصلی آن ارتباط عصاره چای سبز با چربی سوزی بدن به خصوص در طول ورزش می‌باشد. تحقیقات و بررسی ‌های انجام شده نشان می‌هد افرادی که قبل از ورزش عصاره چای سبز دریافت می کردند نسبت به آنهایی که این کار را نمی کردند ۱۷ درصد چربی بیشتری سوزاندند و درواقع چای سبز  و کاتچین های موجود در آن در طول ورزش و همچنین استراحت، تاثیر چربی سوزی را افزایش می دهند. بنابراین با مصرف چای سبز در طولانی مدت شاهد کاهش چربی بدن خواهید بود.

 

چای سبز همچنین به کاهش چربی شکمی نیز کمک می کند؛ چربی زیر جلدی (شکم) به عنوان خطرناک ترین خطر است، زیرا به شدت با التهاب، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سایر بیماری های مزمن ارتباط دارد چون چای سبز به طور خاص سطوح این نوع چربی را کاهش می دهد، این نوشیدنی مفید است، حتی اگر کاهش وزن قابل توجهی نداشته باشید.

 

 

افزایش سرعت سوخت و ساز بدن با چای سبز

 بدن همیشه در حال کالری سوزی است حتی هنگام خواب یا استراحت، سلول های بدن میلیون ها عملکرد انجام می دهند که به انرژی  نیاز دارد. تحقیقات بسیاری ادعا دارند که دریافت مکمل عصاره چای سبز کمک می‌کند در حالت استراحت کالری بیشتری بسوزانید. در بسیاری از بررسی ها، این مقدار ۳ تا ۴ درصد افزایش یافته است و حتی برخی افزایش سرعت سوخت و ساز تا ۸ درصد را نشان داده اند. برای کسی که در روز ۲۰۰۰ کالری می سوزاند ۳ تا ۴ درصد افزایش، معادل ۶۰ تا ۸۰ کالری بیشتر در روز است. درست مانند آنچه از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین انتظار دارید.

با توجه به اینکه بسیاری از این تحقیقات در زمان کوتاهی انجام شده است اما برخی مدارک نشان دادند که تاثیر چای سبز بر تقویت سوخت و ساز بدن در طولانی مدت نیز ادامه دارد. در تحقیقی دیگر که روی ۶۰ فرد چاق انجام گرفت آنهایی که عصاره چای سبز دریافت کردند طی ۳ ماه، ۳٫۳ کیلوگرم بیشتر وزن کم کردند یعنی روزانه ۱۸۳ کالری، بیشتر سوزاندند اما تاکنون همه تحقیقات نشان نداده اند که عصاره چای سبز سوخت و ساز بدن را تقویت می کند و تاثیر چای سبز در چربی سوزی به بدن هر فرد بستگی دارد.

 

کاهش اشتها با مصرف چای سبز

 یکی از مزیت های چای سبز در کاهش وزن، کاهش اشتها است؛ نتایج تحقیقات درباره تاثیر چای سبز روی اشتها متفاوت است. برخی تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهند که مصرف عصاره چای سبز باعث می شود چربی های کمتری از غذا جذب بدن شود اما این موضوع هنوز روی انسان به اثبات نرسیده است. در کل تاثیر اصلی چای سبز بر روی مقدار کالری است که می سوزانید و منجر به آب شدن چربی ها می شود اما هنوز مشخص نشده است که مصرف چای سبز تاثیر قابل توجهی روی کالری های دریافتی در کل روز دارد.

پیشنهادات ترکیبات چای سبز برای  کاهش وزن

یک فنجان چای داغ فقط یک راه برای استفاده از چای سبز در کاهش وزن است ، در ادامه برخی از پیشنهادات و دستورالعملها به منظور تنوع برای اضافه کردن چای سبز  به رژیم روزانه شما وجود دارد.

 

چای سبز با لیمو و زنجبیل

چای سبز، لیمو و زنجبیل همچنین می تواند باعث کاهش چربی در بدن شود و اضافه کردن آنها به فنجان روزانه شما می تواند مزایای طبیعی چای سبز را افزایش دهد.آب را به جوش بیاورید و چند دقیقه قبل از جوش آمدن خاموش کنید و برگ ها چای سبز را بریزید ؛ آب لیمو و یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را با آنها مخلوط کنید و اجازه بدهید 15 دقیقه بماند و لذت ببرید.

 

اسموتی چای سبز و آووکادو

ترکیب چای سبز و آوکادو ترکیبی عالی از پروتئین، چربی ضروری و آنتی اکسیدان ها را می سازند. فقط یک قاشق غذاخوری چای سبز، نصف آوکادو، یک موز و آب گرم را ترکیب کنید (حدود نیمی از فنجان). چای سبز را در آب گرم به مدت نیم ساعت قرار دهید و همه چیز را با هم در مخلوط کن بریزید تا اسموتی شما تهیه شود.

برچسب ها :
کد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
برای این مطلب هنوز نظری درج نشده است